Doğum Günü Olmayan İnsanlar

Bugün annemin doğum günü. Herkesin doğduğu bir gün var elbette ama o kendisi tahmin yürüterek bir doğum günü seçmiş kendine. Uzun yıllar 18 Şubat olarak hesapladıktan sonra 20 Şubat'ın daha kesin olduğuna kadar verdi. Yola çıktığı ipuçları "ekinler hasat ekilirken" ve farklı bir takvime göre "Kasım'dan 105'inde" doğmuş olması.

Benden de başlayan nesille birlikte, şehir hayatında sürüklenip giden birçok kişinin doğum günü eksikliği çektiğini sanmıyorum. Anne babaların daha ilgili ve bilinçli olmasıyla açıklanabilir mi? Yoksa doğum günü, diğer özel günler gibi pohpohlanan ve tüketimin teşvik edildiği bir tarih mi?

Hiç doğum günsüz olmadım. Ailemin hafızası kadar hastane kayıtları da net. Marjinal takılmayacağım, doğum günü kutlamaları hoşuma gider. Birilerinin hatırlayıp sürpriz yapması veya birilerini hatırlayıp sürpriz yapmak güzel şeyler. Yılın her günü buna müsait, evet, ama belki de insanlar buna vesile olacak bir mazeret arıyorlardır. İnsan kendini bir şekilde değerli hissetmek ve bunu başkalarıyla doğrulamak istiyor.



Bilimsel hiçbir dayanağı olmasa da burçlar, memleket muhabbeti kadar sosyalleştirici. Doğum günümü bilmesem ve burç muhabbeti yapmasam o kadar eksikliğini çekmezdim yine de. Ama hangi mevsimin çocuğu olduğumu bilmek isterdim herhalde. Bir bahar ayında kendime pay çıkarmak, her yıl beni keyiflendiren bir eylem.

Gerçi, tarihleri kim belirliyor? Günlerin, ayların, yılların günümüzdeki gibi olması nelerin sonucu? Tamam, doğadan yararlanıldı. Ay ve güneşe amenna. Ama Temmuz (July) ayının Julius Ceasar istedi diye 31 gün olduğunu ve Ağustos (August) ayının Augustus'un "Benim Ceasar'dan ne eksiğim var" diyerek Şubat ayından bir günü Ağustos'a eklediğini öğrendiğimden beri, birkaç kişinin şımarıklığına kurban gitmişiz hissinden kurtulamıyorum. 29 Şubat doğumluların suçu ne?

Neyse ki annem, kendi hesaplarıyla da olsa 29 Şubat krizine hiç girmedi. Zaten o ve hepimizin asıl baktığı doğum günü değil, doğum yılı. Yılbaşında olduğu gibi kendimize verdiğimiz sözler, geçen yılların şöyle bir değerlendirmesi. Yoksa dün ya da yarın doğmuş olmanın çok farkı yok.

* Bu yazı vesilesiyle de annemin doğum gününü kutlamış olayım, günlerden ve yıllardan bağımsız.

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.