Doyurucu Bir Seyahatname: Murat Belge ve Başka Kentler, Başka Denizler

Son zamanlarda seyahatnamelere özel ilgi göstermeye başladım. Seyahat yazarlığından çok seyahatname. "Şuraya gittim, burayı gördüm" demekten öteye gitmeyen ya da madde madde sıralama yapan yazılar değil aradığım.

Daha önce Ahmet Haşim'in Frankfurt Seyahatnamesi'ni yazmıştım. Ama ne kadar günümüzde geçerli olan eleştiriler barındırsa da daha güncel eserler arayışındaydım.

Murat Belge'nin Başka Kentler, Başka Denizler serisini keşfedince çok sevindim bu yüzden. İlk cildinden bahsedeceğim bu yazıda. Değinebileceğim tek olumsuzluk konuya ilgili olan birçok insanı zorlayabilecek fiyatlar. Dışı yaksa da içi yakmıyor, sevindiriyor. Dışı yaksa dedim ama kapakları da oldukça keyifli bu kitapların. İsimleri de Kavafis'in bir şiirinden geliyor.

İtiraf edeyim, ilk defa bir Murat Belge kitabı okudum. Okumadan önce köklü bir ailesi olduğunu biliyordum. Bunun getirdiği önyargıyla lüks tatiller yapıp onları kaleme aldığını düşünmüştüm. Hiç de öyle çıkmadı. Amerika'daki öğrencilik günlerini anlatmaya başlayarak gözümü korkutsa da genelde sol görüşlü arkadaşları ve meslektaşlarıyla yurt dışında katıldığı toplantılar sayesinde gezmişti bu yerleri. Bir de tanıdığı insanların davetiyle, onların evlerinde konaklayarak. Kendi de kitabında itiraf etmiş zaten. Türkiye'ye göre çok gezen bir insan olduğunu ama dünyaya göre pek de gezgin sayılamayacağını söylemiş. Asya, Afrika ve Güney Amerika'nın epey masraf gerektirdiğine değinmiş.

Gözümü korkutan başka bir konu da benim kaldığım yerlerde aylarca kalıp benim seyahat hakkında yazma isteğimi kırmasıydı. O da öyle olmadı. Birçok yer hakkında bir iki günlük gezilerini yazmıştı. Ama elbette kendi tarzıyla. Oldukça akıcı bir dille yazılan seyahatnamede Murat Belge'nin gittiği yerlerde yaşadığı anılarını, oralarda gezilip görülecek yerleri, geçmişten günümüze kadar özet tarihini, edebiyatçıları, sanatçıları ve müzisyenlerini bulabilirsiniz.

İlk ciltte onunla birlikte gezebileceğiniz yerler: ABD (Cogito dergisinde de yayınlanmış), Orta Avrupa (giriş), Viyana-Avusturya, Budapeşte-Macaristan, Prag-Çekoslavakya, İsviçre, Helsinki-Finlandiya, İspanya, Kiev ve Kırım-Ukrayna, Bükreş-Romanya, Sofya-Bulgaristan ve Mısır.

İyi okumalar ve iyi gezmeler!

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.