Org, Klavye ve 80'lerin Vazgeçilmezi Synth Pop

Gönlümden geçen org
80'li yıllarda doğan bir çocuk olmanın yazısız kurallarından olsa gerek org, klavsen, piyano ve sintisayzır (synthesizer) görünce veya duyunca adeta hipnotize oluyorum. Özellikle iş yerinde dinliyorsam kendimden geçiyorum, bilgisayarımın klavyesi bu enstrümanlardan birinin klavyesine dönüşüyor.

Bunda elbette ilkokul birinci ve ikinci sınıfta ailemin desteğiyle org kursuna gitmemin de etkisi büyük. (O dönemde orga bir şekilde el değdirmemiş yaşıtım var mı emin değilim.) Şu anki Nikon mu Canon mu tartışmaları gibi o sıralarda Yamaha mı Casio mu sorusu dönüyordu ortamda. Casio orgum evde hâlâ duruyor. (Ses kaydı yapan yeni modellerle ona ihanet edesim geliyor ama vakit yok.)

Birinci sınıfta okuma yazmayı çoktan öğrendiğim için nota okuma konusunda da sıkıntı çekmemiştim. İki seneden sonra kursun yeri değiştiği ve nedense şu an pişmanlık duyduğum bir üşengeçliğe kapıldığım için org eğitimim yarıda kaldı. Şu an niyetlensem direkt sintisayzardan başlarım gerçi. (Bir yandan da beni bekleyen bir ney var.)

80'ler pop şarkıları içinde özellikle 80'ler synth pop kategorisini sevmem de tesadüf değil muhtemelen. Casio orgların klasiği olan DEMO tuşunda o dönemin popüler şarkılarından biri bulunurdu. Benimkinde olanı yıllarca kaç kere dinledim belli değil. O yıllarda Shazam yok, kendim de Shazam'a dönüşmemişim, radyodan da bahtıma ne çıkarsa. Daha sonra internette videolar ve müzikler arttıkça keşif gecikmedi:


Çocuk suratlı ama dede sesli Rick Astley, "Together Forever":

80'ler pop cıstak cıstak havasıyla güzel kafa dağıtıyor ama 80'ler synth popunun havası daha ayrı geliyor bana. Oldukça şahsi bir duygu, dinlediğimde derin ve ruhani bir hava katıyor sanki. 80'ler şarkılarının genelinde olduğu gibi arka arkaya dinleyince bir süre sonra aynı kişi söylüyormuş izlenimine de kapılıyorum ama bazı grupları ve birkaç şarkıyı ayrı tutmazsam haksızlık ederim.

Müzik eleştirmeni değilim, bu işten şu anki birikimimle alnımın akıyla çıkar mıyım bilmiyorum, o yüzden beni etkileyen bu gruplar ve şarkılardan birkaç bağlantı paylaşmakla yetineceğim. Maksat kendini pazartesi sanan bu perşembe gününde ve başka günlerde dinlemelik küçük bir liste olsun.

Gruplar


A-ha


Kadife ses tabirinin en geçerli olduğu kişilerden biri bu grubun solisti Morten Harket olsa gerek. (2 Mayıs'ta konseri var ama kaçacak...)



Artık ana karnındaki bebenin bile bildiği, etkileyici animasyon klibiyle "Take On Me": www.youtube.com/watch?v=djV11Xbc914

Klibi devam niteliğinde olan ve bence daha kaliteli olan "Sun Always Shines On TV": www.youtube.com/watch?v=a3ir9HC9vYg

Alphaville


A-ha gibi döneminin ve türünün kaliteli müziklerini yapan gruplardan biri daha. (Bu elemanlar da Türkiye'ye gelmişti ve gitmemiştim. Rock konseri takip etmekten 80'leri ihmal mi ediyorum?)

Onca yıldan sonra bile, sözlerinde neyi anlattığı konusunda hâlâ fikir birliğine varılamayan "Big In Japan": http://www.dailymotion.com/video/x9ka15_alphaville-big-in-japan-80-s-nostal_music

Melodisi, barıştan bahseden sözleri ve klibi ayrı güzel olan "Forever Young": http://www.youtube.com/watch?v=t1TcDHrkQYg

Pet Shop Boys


Pet Shop Boys da yukarıdaki gruplar gibi kaliteli müzik yapıyor ve yine o gruplar gibi müzik yapmaya devam ediyorlar. (Tabii ki Türkiye'ye gelmişler ve kaçırmışım.)



Orijinalinden daha iyi olan, en azından yarışan yeniden yorumlamalar denildiğinde ilk akla gelebileceklerden "Always On My Mind": www.youtube.com/watch?v=n2aMaMkDwTA

Solist Neil Tennant'ın babasına ithafen, "o günah, bu günah, şu günah" muhabbetine ithafen yazdığı ve 80'lerin en anlamlı parçalarından biri olmaya aday olan "It's a Sin": http://www.youtube.com/watch?v=y7I5UaB7mx4

Camouflage


Depeche Mode'u andıran ama şahsi görüşüme göre kulağa daha hoş gelen bir grup, üstelik halen etkin. (Kesin gelmemişlerdir dedim, birkaç kere gelmişler, bravo bana.)

"Love is a Shield": http://www.youtube.com/watch?v=SXODGahChBM

"The Great Commandment": http://www.youtube.com/watch?v=9DL_Pxgqmno

Şarkılar


Secret Service, "Oh Susie": http://www.youtube.com/watch?v=M1DrigsmscQ

Real Life, "Send Me An Angel": http://www.youtube.com/watch?v=jCHE0Tjw6MA

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.